ESG: Dobrá investice nebo nebezpečná pohádka?

natočil Josef Podlipný

ESG (Environmental, Social, Governance – environmentální, sociální a správní řízení) je poměrně populární téma a ovlivňuje naše firmy i investice.

Už v roce 2020 mělo iniciativy ESG zavedeno 88 % veřejně obchodovaných společností, 79 % společností podporovaných rizikovým a soukromým kapitálem a 67 % společností v soukromém vlastnictví. (zdroj NAVEX Global)

Vidíme také velký zájem o zodpovědné investování ze strany investorů zajímajících se o klimatické změny a sociální spravedlnost. Rok co rok navyšují investice do ESG fondů.

Má ale zelená nálepka ESG přidanou hodnotu pro naše investice nebo jde jen o nástroj k marketingu a prodeji investic?

Vladimír Fichtner a Josef Podlipný sdílí názor, že téma ESG je jistě zajímavé a nutné, ale rozhodně by nemělo ovlivňovat naše investiční rozhodnutí. Pokud tedy investujeme za účelem zhodnocení majetku.

Také profesor a světoznámý specialista na oceňování firem Aswath Damodaran není fanouškem ESG. Vidí problém ve tvrzení, že ESG povede k vyšší hodnotě zodpovědných firem, což také dokazují data. Dále poukazuje na to, že větší firmy působí více zodpovědné než ty menší, jelikož mají více prostředků na to, „aby hráli ESG hru”.

 

 

Textový přepis

Josef Podlipný

Rovnou Ti pokládám otázku, jako zkušenému investorovi a zároveň tomu, kdo radí mnoha úspěšným podnikatelům, jestli investovat do něčeho, co má nálepku ESG?

 

Vladimír Fichtner

Neinvestovat. Ale to vyžaduje vysvětlení.

Nálepka ESG mluví o dlouhodobé udržitelnosti podnikání. O tom, že bychom se měli chovat způsobem, který zanechá tuto planetu v takovém stavu, že s tím budou v pohodě i další pokolení.

To je téma, které je potřeba neustále zdvihat, přemýšlet o něm, věnovat se mu. Kdo chce začít, tomu můžu určitě doporučit knížku Billa Gatese Jak zabránit klimatické katastrofě. Nevím, jaký je přesný český překlad, originálně to je How to Avoid a Climate Disaster. Je to moc zajímavá knížka.

Zrovna Gates je člověk, který je postavený na datech, na tom, že spoustu věcí prozkoumal, do spousty věcí investoval své peníze a třeba o ně přišel.

Ale velmi zajímavě popisuje, jak přemýšlet.

Na druhou stranu ESG investování je velmi problematické téma. Já bych si asi vypůjčil slova profesora Damodarana (kdo se tomu věnuje, ví, že to je takový Warren Buffett dnešních dnů. Takový guru fundamentálního investování v Americe. Opravdu velmi chytrý chlapík.)

On říká, že ESG je nejvíce přeprodávaným a přehnaným konceptem v historii podnikání.

Protože lidé a firmy o něm mluví, mluví a mluví. Jenže nemají nic, čím by dokázali své argumenty podpořit.

Když jsem se poprvé začal potkávat s tímto tématem, tak mi přišlo jako velmi důležité. Dodnes si myslím, že to je důležité téma. Ale čím dál tím víc jsem si začal všímat toho, že v investičním světě se to začíná používat jako marketingový nástroj, aby někdo někoho do něčeho vrtal. Protože to je sexy. A to já vím, že je jeden z nejhorších způsobů, jak přemýšlet o svých investicích.

 

Josef Podlipný

Určitě souhlasím. Mně to připomíná diskuse ať už ekonomů, tak filozofů anebo filozofických ekonomů, kde poukazují na to, že v okamžiku, kdy nejde nějakou myšlenku nebo tezi zpochybnit, tak od ní máme utíkat co největší rychlostí, protože nás může tato myšlenka zahubit.

Může nás dostat do situace, která může být dokonce zdánlivě bezvýchodnou a může pokřivit naše vnímání světa a hodnot. Když se vrátíme k ESG, jako k nálepce, která ukazuje na možné cesty, na možné východisko ze současné situace, abychom planetu zanechali budoucím generacím, pokud možno ve stejném nebo lepším stavu, než je nyní. Na co si myslíš, že z hlediska fundamentů stojí za to poukázat, co jsou kritická místa, která říkají, že je to něco těžko uchopitelného?

 

Vladimír Fichtner

Tím kritickým je právě uvědomit si, zda nekupuju nějakou investici jenom kvůli tomu, že má tu nálepku.

Když se díváme na mnohé produkty, které jsou v ESG nebo díky ESG – zodpovědnému investování – propagovány, tak to je bída s nouzí.

Velmi drahé na vnitřní náklady, s malou výkonností. Dívali jsme se i na dlouhodobá čísla. Porovnávali jsme výkonnost indexu SP500 s indexem ESG Leaders. Jeden index udělal od roku 2007 do konce roku 2022 výkonnost 150 % a druhý 100 %. ESG byl ten „špatný“.

V Americe už to dokonce došlo tak daleko, že před pár měsíci asi 19 státních zástupců vyzvalo společnost BlackRock, největšího asset manažera na světě, největšího správce fondů na světě, aby se zodpovídala za protlačování své ESG agendy na úkor povinností vydělávat peníze pro investory.

Už i na datech to začíná být postavitelné, že je koncept mediálně přehnaný.

 

To opravdu nejkritičtější je si uvědomit, jestli náhodou nekupuji investici jenom kvůli té nálepce. Nebo jak moc mě tato nálepka ovlivňuje.

To bych řekl, že je alfa a omega. Protože všechna data ukazují na to, že to není dneska korektně používaný koncept vůči investorům.

 

Josef Podlipný

Máš pravdu, termín greenwashing téměř zdomácněl. Protože dezinformace, a prominou všichni, kdo to mají dobře promyšlené, v tento okamžik šíří právě subjekty a podniky v tom smyslu, že jsou společensky nebo ekologicky prospěšní. Šíření dezinformací je vražedné, pokřivuje úplně celý trh.

Když se podíváme na ESG ještě z pohledu možné integrace, napadá tě, jestli vůbec existuje něco, co by ukazovalo nějakou šablonu, jak tyto principy integrovat do současného světa? Já o ničem nevím.

 

Vladimír Fichtner

Znovu bych připomněl to, co jsem říkal na začátku. Je to téma, kterému bychom se měli věnovat. Měli bychom se mu věnovat jako společnost, měli bychom o něm vědět, měli bychom vědět o klimatu, o nebezpečí oteplování a tak dále. Jednoznačně ano.

Ale nesmíme se nechat v investičním světě investičními marketingovými pohádkami pohltit. To neznamená nezkoumat to. V tuto chvíli je ale způsob vyhodnocování ESG nekonzistentní. Každý to dělá jinak.

Já jsem si to uvědomil, když jsem viděl, jak je to dobrý byznys. Když jsem viděl diskusi jedné velké poradenské firmy s několika dalšími hráči na trhu. Říkal jsem si „Aha, to bude hodně peněz, to bude hodně fee.“ Protože oni se snaží na tom byznysově urvat, co se dá.

Nechci nikomu upírat snahu o to, že to dělá správně, ale i bývalý CEO udržitelného investování v BlackRocku veřejně říká, že koncept ESG na Wall Street je v současnosti pouze placebo pro cílové zákazníky.

 

Bohužel to tak je, a je potřeba na to dávat velký pozor!

Věnujme se tomu, ale neberme to jako, že chceme zachránit planetu tak uděláme tohle.

Mnohem rozumnější je asi přemýšlet o tom, jak to dělat ve svém byznysu, jak planetu méně zatěžovat.

Je to takové přirozenější a měl by to dělat každý. Já vždy rád vidím prezentace Apple, kteří už ani nevím kolik let říkají, že toto je plně recyklovatelné, tohle na 99 % a podobně. Není to o tom, že lidé, kteří mají největší firmy světa, na to nemyslí.

Oni také mají děti a mají další pokolení. Ale nenechme se tím v tom investičním světě převálcovat. To bych řekl, že je asi nejkritičtější věc.

Co myslíš Ty, že je důležité?

 

Josef Podlipný

Investorský mi to připomíná diskusi s jedním úspěšným podnikatelem, říkejme mu Tomáš.

On říkal, že když se mluví o ESG, tak ho napadají dvě oblasti. První dotační programy a druhý investorské pobídky nebo nabídky pro investice.

K nabídce pro investice říkal, že někde četl, jak mladý začínající podnikatel opravdu navážno přišel za úspěšným byznysem se žádostí o investici do revoluční výroby brýlí. Neviditelných brýlí jako společenské zakázky, kdy spousta lidí řeší, že brýle jim hyzdí tvář. Nebo jim nějakým způsobem narušují jejich identitu.

A neviditelné brýle to všechno vyřeší.

 

Tomáš říkal, že bylo strašně vtipné, jak byl ten příběh popsán. Ten zkušený byznysmen se s tímto začínajícím podnikatelem viděl po více jak roce a ptal se ho „jak vypadá ten váš projekt?“

A on mu odpověděl „No, furt nevidím žádný problém, ale investora jsem ještě nesehnal.“

Proč to zmiňuju ve vztahu k ESG?

Tomáš říkal „pořád vidíme ten problém, pořád nám lidé a vědci ukazují, jak se planeta otepluje nebo se zhoršují podmínky pro život budoucím generacím. Ale řešení nevidíme nebo nediskutujeme o tom řešení, které by bylo možné změřit tak, že má opravdu prokazatelný přínos.“ V tom viděl Tomáš největší problém.

Podobně poukazoval na ESG a dotační tituly v té rovině, že se na tuto oblast a na toto téma nalepí spousta dalších subjektů a nákladů, které nám budoucnost ztěžují a prodražují.

 

To znamená pro nás, dlouhodobé investory, správce, kteří mají na paměti hlavně ochranu rodinného bohatství, které jsme vytvořili buď my, anebo i předchozí generace a díváme se z dlouhodobého hlediska na několik desítek nebo i stovek let do budoucna, že je téměř nesmysl se dívat na něco, co míří na krátkodobé období. Že teď tu nálepku dostanu. Teď řeknu, že mám společensky nebo ekologicky prospěšný projekt.

Jak to změřím? Jak vyhodnotím, jestli to je ten nejlepší z těch stovek projektů, které na světě jsou?

 

Vladimír Fichtner

Já určitě budu rád, co se týče té společenské části ESG, až třeba banky řeknou, že už nedávají kreditky, protože vědí a mají to změřené, že lidé, kteří mají kreditní dluhy nebo dluhy na kreditce, jsou nejvíce postižitelní tím, že spadnou do nějaké dluhové pasti.

Jak to, že máme milion lidí v exekuci v ČR?

 

Josef Podlipný

Protože si koupili už pátou televizi do své domácnosti, na záchod.

 

Vladimír Fichtner

Na úvěr.

Já tam potřebuji vidět takové posuny. Ne posuny typu „my už nic netiskneme.“ Ano, také je to dobře, fajn, neříkám, že ne.

Ale z pohledu klimatu, myslím si, že kniha od Billa Gatese mi velmi zajímavě zprostředkovala vstup do téhle oblasti. Lepší chápání klimatické změny, ke které míříme a její opravdu významné nebezpečí. Jsem schopen o tom teď mnohem lépe přemýšlet.

Já bych potřeboval, aby vznikly i v dalších oblastech takové studie, abychom se více věnovali tomu, jak na to. Jak tu společenskou zodpovědnost opravdu prosadit. Ne jenom jak se nálepkovat, že jsme nejlepší na světě. Ale přitom je to velmi pofidérní jak z hlediska výkonnosti. To je opravdu to, co mě na tom nejvíc štve. Že se to zneužívá jako marketingový nástroj. Protože lidi zajímá tahle ta oblast. Rozpor marketingu a reality a kvality těch produktů je v mnoha případech velmi problematický.

 

Josef Podlipný

Vláďo, chápu správně, že poukazuješ nejenom na ten zájem a růst popularity, ale i na to, že úspěšní podnikatelé chtějí společnosti něco vrátit zpátky. A může pro ně být i tohle určitou pastí, že jim někdo s nálepkou ESG prodá řešení, které bude mít ten přívlastek „Děláš něco prospěšného pro společnost.“ Přitom to může nenaplnit jejich očekávání.

Co bys takovýmto úspěšným podnikatelům poradil? Jak se dívat na nabídky, které mají nálepku ESG?

 

Vladimír Fichtner

Stejně jako na jakoukoliv jinou nabídku. To znamená, podívat se dovnitř, podívat se, jestli to dává smysl. Jakou to má výkonnost, jaké to má riziko, volatilitu a smysluplnost.

Pak se rozhodnout, jestli ji využiji nebo ne. Ale nenechat se ovlivnit tou nálepkou. Udělat si svůj due diligence průzkum, který řekne, zda to má nebo nemá smysl.

Není to tak, že produkty ESG automaticky vyřazujeme z toho, do čeho investujeme. V žádném případě, ale mají stejnou důležitost jako jiné produkty. Bohužel vidíme, že většina z nich smysl nedává.

Řekl bych, že tam je ještě jedna nebezpečná věc. A to, že ESG tlačí politicky. Nevím, jestli slovo politicky je to správné slovo.

 

Josef Podlipný

Regulatorně?

 

Vladimír Fichtner

Společensky. Je to takové důležité, tak to někdy zbytečně zatěžuje i podniky děláním reportu kvůli reportu. Místo toho, aby stejnou energii, soustředili na…

 

Josef Podlipný

Na prospěšnější činnost.

 

Vladimír Fichtner

Prospěšnější činnost, přesně. Na to, aby to opravdu udělali, aby něco posunuli vpřed.

Pamatuji si kluka, který byl vysoko ve struktuře jedné regionální bankovní skupiny. A ten říkal, že to je nejvíc přeprodávaný a nejmíň financovaný projekt. Měl k tomu opravdu blízko v rámci té bankovní skupiny. Lidé, kteří to dělají, to vědí. Je potřeba nenechat se regulací převálcovat a dělat něco za každou cenu příliš intenzivně. Ale najít rozumnou míru reakce na tyhle požadavky, které jsou regulatorně opravdu někdy za hranou rozumnosti. Jsou regulovány, tak je potřeba nějakým způsobem se chovat. Chce to najít opravdu rozumnou míru aktivity, abych měl energii na to skutečné a pravdivé posuzování dopadů a přemýšlení o tom, jak tohle téma uchopit.

Ale investičně se podle toho určitě nerozhodujte.

 

Josef Podlipný

Na závěr bych chtěl nasdílet ještě jeden kraťoučký příběh mého kamaráda Marka. Když jsem s ním nedávno diskutoval ESG, říkal, že na ESG mu pro jeho rodinu a jeho rodinné impérium přišly uchopitelné jen dvě věci. První, říkal, děláme – měříme spokojenost zákazníka a zákazník je pro nás opravdu na prvním místě.

V sociální rovině ESG se už dávno našli. A každý úspěšný podnikatel, který úspěšným chce být i v budoucnu, to nedělá jinak. To by nepřežil.

Říkal také ale, že v určitém okamžiku si uvědomil z hlediska government důležitost standardů řízení společnosti. Je naprosto běžné, že čím je korporát větší, a on přijde do určitých úrovní za jednotlivci a ptá se jich, co dělají a jak to dělají, má spousta z nich prázdné definice. Není schopna popsat svoji činnost.

 

To znamená, že když on by měl mít jako vlastník byznysu, jako řídící osoba schopnost tu roli předat někomu dalšímu, bude předávat nepopsaný list papíru.

Popíše jen svojí vlastnickou roli, akcionářskou roli, ale nebude mu schopen popsat procesní strukturu, řídicí strukturu, jak to všechno funguje, jaké to má pojistky atd. V ten okamžik si uvědomil, že nestačí mít ISO nebo něco, co bylo „vstupenkou“ do výběrových řízení, ale je potřeba mít velmi precizně popsané standardy řízení společnosti. A to byla určitě přínosná věc z hlediska pohledu na ESG.

 

Věřím, že i pro vás bude tento podcast přínosem především proto, že skrze nálepku ESG se budete dívat na fundamenty. Na jednotlivé instrumenty a nabídky, které vás na vaší životní cestě určitě potkají. A budete se snažit je vyhodnotit na základě zdravého selského rozumu.

 

Vladimír Fichtner

Já bych dodal, stejně kriticky jako na jakékoliv jiné.

 

Josef Podlipný

Přesně tak.

Pro dnešek se s vámi loučím a přeji vám i s ESG zdravý selský rozum a udržitelnost vašich investic do budoucna.

 

O autorovi Josef Podlipný

Josef ve finančním světě začínal v roce 1991. Zkušenosti nabral mimo jiné v A.T. Kearney, IPB, ČSOB a České spořitelně.
Protože je čtvrtá generace správců rodinného bohatství, rozvíjí ve vší skromnosti a s pokorou tradici péče o komunitu i odpovědné řízení majetku, který byl rodinnými předky budován s láskou a oddaností. Jeho hlavním cílem je nejen zachovat hodnoty a majetek pro budoucí generace, ale také aktivně přispívat k budování lepší společnosti.
Josef ve Fichtner Wealth Managers jako partner a vedoucí obchodu navazuje spolupráci s novými klienty a představuje jim naši filozofii zaměřenou na dlouhodobou ochranu majetku.